A Gazdasági Versenyhivatal megígérte, vizsgálatot készít elő arról, miért drágulnak az ételek
Összesen 2 milliárd forint fogyasztói jóvátételt, valamint 3,7 milliárd forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az idén. A hivatal közleményében azt írta: 101 vállalkozást vontak eljárás alá, ebből 57-et bírságoltak meg, közülük öt élt a jogorvoslat lehetőségével. A Yettel 1,3 milliárd forint, a Vodafone 245 millió forint, az Alza pedig 450 millió forint fogyasztói jóvátételt vállalt idén a hivatal eljárásának eredményként.
Arra is kitértek, hogy szakembereik piaci konzultációba kezdtek ebben az évben, amit 2023-ban is folytatnak.
A beszerzett adatok ismeretében elemzik az élelmiszerek drágulásának okait, és vizsgálatot készítenek elő az infláció mögött álló, a versenyjogot érintő okok feltárására – ígérték.
Az, hogy az élelmiszer-drágulást a versenyjog megsértése is okozná, egészen új fordulat a kommunikációban, de azt valóban nem ők vizsgálhatják, hogy a forint rossz árfolyama, az élelmiszeriparunk gyengesége, valamint az árstopok elrendelése miatt az összes nem árstopos étel drágulása mekkora inflációt okoz.
A GVH 2022-ben három nagy kartellügyet zárt le, az építőipar, az altató- és lélegeztetőgép-beszerzések, valamint a hangszerkereskedelem területén; ezek keretében összesen több mint 800 millió forint bírságot szabott ki – írták.
Arról is beszámoltak, hogy a hivatalhoz idén összességében több mint 1200 jelzés érkezett, amelyek mintegy 20 százaléka tartozott ténylegesen a GVH hatáskörébe. Az ügyfélmegkeresések további mintegy 70 százalékát a hivatal továbbította a hatáskörrel rendelkező hatóságok részére – fűzték hozzá.