Budapest
2024 november 28., csütörtök
image

730 ezertől a 8,9 millió forintig: 30 éve debütált az esztergomi Suzuki Swift

A Suzuki esztergomi üzemében gyártott első Swiftek ezekben a napokban ünneplik harmincadik születésnapjukat, ugyanis a japán kisautó hazai sorozatgyártása 1992 októberének elején kezdődött meg.

30 évvel ezelőtt 730 ezer forintot kellett fizetni az 1 literes motorral szerelt alapmodellért, az 1,3 literes kivitel 800 ezer forinton nyitott, az extrákkal telepakolt csúcsverzióért pedig 850 ezer forintot kértek el.

Az ötajtós változatot egy évvel később követte a nagyobb csomagtartós szedán kivitel.

A Suzuki Swift jelentősen olcsóbb volt, mint az eggyel magasabb kategóriában versenyző, 1,6 literes motorral szerelt és 995 ezer forintos indulóárú Opel Astra, melynek első példányát 1992 márciusában maga Antall József miniszterelnök vezette le a gyártósorról.

Vélhetően sokan emlékeznek még arra, hogy az egyik budapesti nagyáruházban a 90-es évek végén az első vásárlóknak Suzuki Swiftet ajándékoztak a 3 millió forintos 106 centiméteres plazmatévék mellé. Ez ma már elképzelhetetlennek tűnik, és nemcsak amiatt, mert már nem gyártanak plazmatévéket.

A Suzuki Swift 1,2 literes motorral szerelt, Japánban készülő aktuális generációjának jelenlegi kedvezményes alapára 5,42 millió forint, a fullextrás összkerekes kivitelért pedig 7,1 millió forintot kérnek el. Az 1,4 literes erőforrásra épülő, kéttónusú fényezésű Swift Sport ára 8,92 millió forint.

És hogy mennyibe kerül manapság egy abszolút felsőkategóriás tévé? Nos, az LG 222 centiméteres képátlójú 8K OLED készülékét 11,5 millió forintos áron jegyzik.

1992-ben mintegy 22 ezer forint volt a havi bruttó átlagkereset, idén júliusban pedig kereken 500 ezer forint.

A Suzuki Swift 90-es évek elején készült példányait jelenleg 75-450 ezer forintos áron jegyzik a használt autók piacán.

Működésének első évében, 1992-ben mindössze ezer Suzukit gyártottak a hazai üzemben. Itt készült a Swift 1992-es, 2005-ös és 2010-es szériája, a 2000-ben debütált Wagon R+, a 2003-as Ignis, a 2006-os SX4, illetve a 2008-as Splash.

Az első generációs Swifteknél még kézzel szerelték össze az autókat, mindössze 4-6 robot segítette a termelést a hegesztőüzemben, mára mindent ponthegesztést robotok végeznek. Az első autót 3 napig gyártotta a cég, ma viszont már 1 nap alatt készül el egy jármű.

Jelenleg a lágyhibrid és normál hibrid hajtással felvértezett Vitara és a S-Cross készül az esztergomi gyárban.