60 km/h-ra gyorsítottak egy kéttonnás autót, de úgy, hogy 100 km-rel arrébb ült a sofőr
Az 5G-s mobilhálózat és az autonóm közlekedési rendszerek is fontos kutatási területet jelentenek a Széchenyi István Egyetemen, az intézmény ezt a múlt pénteki IV. ZalaZone Innovációs Napon szemléltette. A bemutató során sofőr nélkül haladt végig a tesztpályán a fejlesztő csapat által a győri laboratóriumból légvonalban több mint 100 kilométerről, távvezérléssel irányított személyautó – tájékoztatott a projektet mobilhálózati oldalról támogató Magyar Telekom.
A szenzorokkal ellátott gépjármű érdekessége, hogy nemcsak önvezető módszerek fejlesztésére használható, hanem távirányíthatóvá is tehető. A Hungaroringen szeptember 23-án bemutatotthoz hasonlóan a továbbfejlesztett és most demonstrált megoldásban is kulcsfontosságú szerepet játszik a hálózati kommunikáció, mivel miközben a kommunikáció zajlik, az autó mozgásban van, azaz akár több métert is megtehet a szenzorok jelzései és az arra megkapott reakciók között.
„A mérnökök egy közúti, közel kéttonnás autót 60 kilométer/óra sebességre gyorsítottak, majd visszalassítva a ZalaZone tesztpálya kanyargós aszfaltját követve vezették végig az autót, hasonlóan ahogy egy átlagos városi közlekedési esetben történne. Ezt a megoldást a kutatók és a mérnökök az élő hálózat hangolásával valósították meg, és nem speciálisan erre a célra telepített hálózati eszközök segítségével” – mondta el Drotár István, a Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központjának vezetőjét.
A Telekom tájékoztatása szerint a válaszidőt a rádiós szakaszon sikerült 6 ezredmásodperc alatt, a Zalaegerszeg–Győr távolságon pedig 10 ezredmásodperc körül tartani, amihez a vállalat szakemberei dedikált rádiós és maghálózati erőforrásokat biztosítottak több, 3,5 GHz-en működő cellán 5G technológia segítségével. Ehhez felhasználták a korábban már bemutatott szeletelés (slicing) technológiáját, amely során a publikus hálózatból „választanak le” egy dedikált kifejezetten a projekt által használt részt ahhoz, hogy utóbbiban zökkenőmentes legyen a kommunikáció.
Az autó közvetlen irányítását a Telekom 5G campus network mobilhálózatán érkező parancsok alapján, a benne elhelyezett fedélzeti egység fordította le úgynevezett „CAN üzenetekre”, ezek vezérelték az autót. Ezzel párhuzamosan a tetőn elhelyezett kamera képét kis késeltetéssel közvetítették Győrbe az egyetemre, ahol az operátor teljes kontrollal bírt az autó felett. A sofőrt egy virtuális pályán segítette még a precíziós GPS-szerkezet által küldött adatok vizualizációja, valamint annak folyamatos visszajelzése a kormányszög és a pedálok állapotáról.
Palkovics László ipari és technológiai miniszter szeptember végén a hasonló projektekkel kapcsolatban azt mondta: reményei szerint elősegíthetik a hazai versenysport, e-sport új tehetségeinek felfedezését és a mérnökutánpótlást is.