5100 milliárd forint értékű akkugyárat épít Kanada és a Volkswagen
A kanadai kormány és a Volkswagen autógyártó pénteken megállapodott, hogy több mint 20 milliárd kanadai dollárt (5100 milliárd forint) fektet az Ontario tartománybeli St. Thomasban létesítendő gigaakkumulátorgyárba. Ez lesz az észak-amerikai ország elektromosautó-ellátási láncába valaha befektetett legnagyobb összeg. Európa legnagyobb autógyártója 7 milliárd kanadai dollárt fektet be a gigaüzem építésébe - áll a Volkswagen közleményében. Összehasonlításképp: a Debrecenbe tervezett kínai CATL-akkugyár beruházás összértéke 3000 milliárd forintot tenne ki.
A kanadai szövetségi kormány 13,2 milliárd kanadai dollár termelésiadó-hitelt, azaz kilowattóránként 35 amerikai dollárnyi támogatást nyújt hitel formájában 2023-ban, továbbá egy 700 millió kanadai dolláros hitelt nyújt a német vállalatnak. Ontario tartományi kormánya további 500 millió kanadai dollár közvetlen befektetést eszközöl a beruházáshoz, valamint több százmillió dollárt a helyi infrastruktúra fejlesztéséhez.
"Ez több mint 200 millió kanadai dolláros bevételt jelent a kanadai gazdaság számára a következő évtizedekben" - jelentette ki Justin Trudeau kanadai miniszterelnök újságíróknak St. Thomasban. Hozzátette: a befektetés révén a kanadai autógyártás akkumulátorok millióihoz jut majd, és a beruházás kevesebb mint öt év alatt megtérül.
Az ország gazdasági motorjának számító Ontarióban, Kanada legnépesebb tartományában tervezett beruházást a múlt hónapban jelentették be. A tervek szerint az akkumulátorgyár a Volkswagen legnagyobb ilyen létesítménye lesz - a területe több mint 378 amerikaifutball-pályának felel meg -, és 3000 új munkahelyet jelent. Az autógyár szerint a munkálatok jövőre kezdődnek, és az üzem 2027-ben kezd termelni. A kanadai kormány szerint teljes kapacitással a gyár évi egymillió elektromos autó ellátásához szükséges akkumulátort tud előállítani.
A gyár, amely az egyesült államokbeli Detroittól 195 kilométerre északkeletre épül, befejezése után Kanada legnagyobb üzeme lesz, és Justin Trudeau szerint fedezi majd a Volkswagen észak-amerikai szükségleteinek legnagyobb részét.
A Volkswagenen kívül a Stellantis (az egykori Fiat Chrysler) és az LG Energy Solution is partnerségi szerződést kötött 2022-ben egy új akkumulátorgyár létesítéséről Kanadában, a Michelin francia abroncsgyár pedig bővítette a kanadai létesítményeit.
Ottawa évek óta tesz jelentős erőfeszítéseket az elektromosautó-ipar szereplőinek Kanadába vonzása érdekében, adóösztönzésekre, tiszta energiára és számos ritkafémlelőhelyére hivatkozva.