16° Budapest
2025 május 18., vasárnap
image

5000 lóerő elég lesz? Körbefotóztuk az arabok elképesztő hiperautóját

10 éve már annak, hogy egy bizonyos Defining Extreme Vehicles Car Industry L.L.C. nevezetű dubaji cég a helyi autószalonon bemutatott egy 5 000, az ötezer lóerősnek ígért koncepcióautót. Két évvel később aztán elkészült a motor 4500 lovas változata, és újabb két év múlva már magát az autót, pontosabban a Devel Sixteen első prototípusát is közszemlére bocsátották.

A Devel Motors terveiben három modell szerepelt, melyek közül a legerősebb 12,3 literes négyturbós V16-os 5000 lóerős, a szintén V16-os középső verzió 3000 lovas, a belépőszintet képviselő V8-as kivitel pedig 2000 lóerős produkciót ad elő.

Amikor a közelmúltban a Los Angeles-i Petersen Automotive Museumban jártunk, nemcsak Kádár János egykori parádézós Csajkáját és az egyetlen példányban készült Ferrari Testa d’Orót jártuk körbe, hanem a Devel Sixteen egyik példányát is.

A mellékelt fotókon látható elképesztően hosszú és lapos, összkerék-hajtású középmotoros hipersportkocsi a Devel Sixteen 2020-ban készült V8-as prototípusa.

A 6,2 literes V8-as turbómotor 2 000 lóerős teljesítménye a gyártó közlése szerint 2,4 másodperces 0-100-as gyorsulást, illetve 450 km/h-t meghaladó végsebességet tesz lehetővé.

A 335/25 ZR22 Pirelli P Zero gumikon gördülő prototípusból négy példány készült, ennek a leggyengébb és legolcsóbb V8-as verziónak az értéke 1,6 millió dollár (585 millió forint).

Az 5 000 lóerős csúcsmodell kapcsán 1,8 másodperces 0-100-as szintidőt, illetve 550 km/h-t meghaladó végsebességet ígértek a fejlesztők.

Az alapítók fejéből 2006-ban kipattant alapötlet óta 17 év telt el, és bár a Devel Sixteen azóta végül is testet öltött, egyelőre nem igazán tudott túllépni a prototípus fázison. Az arab hiperautót legutóbb tavaly év végén egy hongkongi kiállításon lehetett "élőben" megtekinteni.

A 16 hengeres motorok, ha nem is gyakoriak, mégsem példa nélküliek – a világ első sorozatgyártású 16 hengeres kocsiját a Cadillac dobta piacra 1930-ban.