5000 lóerő elég lesz? Körbefotóztuk az arabok elképesztő hiperautóját
10 éve már annak, hogy egy bizonyos Defining Extreme Vehicles Car Industry L.L.C. nevezetű dubaji cég a helyi autószalonon bemutatott egy 5 000, az ötezer lóerősnek ígért koncepcióautót. Két évvel később aztán elkészült a motor 4500 lovas változata, és újabb két év múlva már magát az autót, pontosabban a Devel Sixteen első prototípusát is közszemlére bocsátották.
A Devel Motors terveiben három modell szerepelt, melyek közül a legerősebb 12,3 literes négyturbós V16-os 5000 lóerős, a szintén V16-os középső verzió 3000 lovas, a belépőszintet képviselő V8-as kivitel pedig 2000 lóerős produkciót ad elő.
Amikor a közelmúltban a Los Angeles-i Petersen Automotive Museumban jártunk, nemcsak Kádár János egykori parádézós Csajkáját és az egyetlen példányban készült Ferrari Testa d’Orót jártuk körbe, hanem a Devel Sixteen egyik példányát is.
A mellékelt fotókon látható elképesztően hosszú és lapos, összkerék-hajtású középmotoros hipersportkocsi a Devel Sixteen 2020-ban készült V8-as prototípusa.
A 6,2 literes V8-as turbómotor 2 000 lóerős teljesítménye a gyártó közlése szerint 2,4 másodperces 0-100-as gyorsulást, illetve 450 km/h-t meghaladó végsebességet tesz lehetővé.
A 335/25 ZR22 Pirelli P Zero gumikon gördülő prototípusból négy példány készült, ennek a leggyengébb és legolcsóbb V8-as verziónak az értéke 1,6 millió dollár (585 millió forint).
Az 5 000 lóerős csúcsmodell kapcsán 1,8 másodperces 0-100-as szintidőt, illetve 550 km/h-t meghaladó végsebességet ígértek a fejlesztők.
Az alapítók fejéből 2006-ban kipattant alapötlet óta 17 év telt el, és bár a Devel Sixteen azóta végül is testet öltött, egyelőre nem igazán tudott túllépni a prototípus fázison. Az arab hiperautót legutóbb tavaly év végén egy hongkongi kiállításon lehetett "élőben" megtekinteni.
A 16 hengeres motorok, ha nem is gyakoriak, mégsem példa nélküliek – a világ első sorozatgyártású 16 hengeres kocsiját a Cadillac dobta piacra 1930-ban.