2025-re Európa autóimportőrré válhat, ami korábban elképzelhetetlen volt
Évtizedekig a nyugat-európai autóiparra a kontinens jólétének garanciájaként tekintettek. A gyártók azonban mostanság már kemény versenyre készülhetnek a kínai márkákkal szemben – írja a német Spiegel a PwC tanácsadó cég felmérése alapján, amely szerint Európa 2025-től több autót importál majd, mint amennyit exportál.
A portál által szemlézett felmérés szerint, miközben a kínai gyártók egyre több tisztán elektromos modellt (BEV) adnak el Európában, az itteni és az amerikai gyártók egyre nagyobb arányban helyezik át Kínába a villanyautóik gyártását.
Tavaly az európai autógyártók 35 ezer elektromos autót hoztak Kínából Európába, idén ez várhatóan megduplázódik. A tanulmány szerint három év alatt csaknem 800 ezer kínai gyártású autót lehet értékesíteni Európában, ami érdekesebb, hogy mindebből 330 ezret európai autógyártók kínai üzemeiben készülnek. A trend eredményeként pedig oda juthatunk, hogy Európa 2025-re 221 ezres importtöbbletben lesz – a belső égésű motoros és elektromos autókat is beleszámítva –, miközben 2015-ben még 1,7 millió jármű exporttöbblete volt.
Az európai autógyártáson a tanulmány szerint több oldalról is jelentős a nyomás: a megszakadt ellátási láncok mellett az európai gyártókat különösen terhelik a megnövekedett energiaárak. Emellett az Egyesült Államokban és más országokban sokkal aktívabb iparpolitika működik, amely bizonyos iparágakat támogat, és lokalizálja az ellátási láncokat.
Az európai gyártók ráadásul a közelmúltban a szállítási problémák miatt elsősorban a drágábban eladható elektromos modellek előállítására fókuszáltak. A kínai gyártók viszont ezt kihasználva terjeszkedésbe kezdenek Európában, olcsó elektromos modelleket, új technológiát és új koncepciókat kínálnak az európai vevőknek. „Ennek eredményeként azt látjuk, hogy egyetlen európai modell sincs a világ öt legkelendőbb elektromos autója közt” – mondta Felix Kuhnert, a PwC iparági szakértője.
A német autógyártók egyelőre növekednek Kínában és az idei év első három negyedévében 4,1 százalékra növelték piaci részesedésüket. Hazai pályán ugyanakkor kezdik érezni a versenyt a kínai gyártók felől: "Bár ezek a gyártók Európában eddig csekély szerepet játszottak, 2030-ra az európai elektromosautó-piac öt százalékát szerezhetik meg" – mondja Felix Kuhnert.