Budapest
2024 november 15., péntek
image

2023 legjobb találmányai: a 40%-kal kevesebb anyagból készülő autó és a helikopter, amihez nem kell pilótaengedély

A különleges kinézetű C21 a valaha volt leggyorsabb, közúton is legálisan használható sportautó. A járművet az amerikai Czinger Vehicles fejlesztette és gyártja, méghozzá egy forradalmian új megoldással. Ez a Divergent Adaptive Production System (DAPS), amely a komplett hardveres és szoftveres gyártási megoldást magában foglalja. A DAPS lényege, hogy a mérnökök mellett a mesterséges intelligencia is részt vett a tervezésben, majd 3D-nyomtatással készült alkatrészekből rakták össze.

Ez utóbbi azért is izgalmas, mert a 21C kapta meg az első, teljes mértékben nyomtatással készült felfüggesztést is. Az autó ára 2 millió dollárnál kezdődik – ez nagyjából 692,5 millió forintot takar –, ami azonban nemcsak a luxusról szól: a jármű 15–40 százalékkal kevesebb alapanyagból készül a hagyományos autókhoz képest, ami nemcsak csökkenti a termelődő hulladék mennyiségét, de észszerűsíti az ellátási láncot is.

Az elmúlt években rengeteg cég dolgozott az önvezető autók kifejlesztésén, köztük az Amazon is. Az egyik leányvállalata, a Zoox már odáig jutott, hogy egy néhány férőhelyes járművel közlekedik Las Vegas és Foster City között a közutakon, a cég alkalmazottait viszi dolgozni a munkahelyükre. A járművet igény esetén távolról lehet vezérelni.

Az Acer nevét legtöbben számítógépes világból ismerik, nemrég azonban egy újabb eszközzel bővült a termékpaletta: egy elektromos kerékpárral. Az Ebii egy távolságérzékelőt is kapott, ami automatikusan lezárja a biciklit, ha a tulajdonosa eltávolodik tőle, így nem kell a lakattal bíbelődnie.

Ha véletlenül ellopnák, a beépített GPS segít megkeresni a biciklit, olajos lánc helyett karbonlánccal lehet megtekerni, az akkumulátora pedig levehető és külső akkumulátorként segíthet feltölteni a laptopot, telefont. Ami azonban igazán extrává teszi, az az intelligens megoldás, ami érzékeli, hogy milyen erővel pedáloz valaki – és milyen környezetben –, majd ennek függvényében segít be a tekerésbe az elektromos rendszer.

A Ryse Aerotech nemrég hajtott végre sikeres tesztrepülést azzal a helikopterrel, amelyhez pilótaengedélyre sincs szükség. A Recon egy egyszemélyes utasszállító, függőleges fel- és leszállásra képes gép, amiket rotorok hajtanak.

A Recon működését a mesterséges intelligencia is támogatja, így a landoláshoz elég csak megnyomni egy gombot, a többit intézi a rendszer. A cég azt ígéri, a tavasszal elérhetővé váló járművel 15 perc alatt meg lehet majd tanulni közlekedni.

A TIME az év egyik leghasznosabbnak tűnő találmányát is beválogatta a 2023-as év innovációi közé a Közlekedés kategóriában. Ez nem más, mint az okos gumiabroncs, a Smart Tire, amit a NASA ihletett meg. Egész pontosan a NASA által készített, a Perseverance Mars-járónál is alkalmazott titánabroncsokat vette alapul a cég, amiket ezeket kimondottan úgy tervezett meg anno az amerikai űrügynökség, hogy ne jelentkezzen a hagyományos gumiabroncsok két fő problémája: a levegő lassú elszivárgása és a kopás.

A végeredmény egy olyan kerékpárokra felszerelhető abroncs lett, amit sosem kell felpumpálni.

A német H2FLY 2016 óta végez tesztrepüléseket a HY4 nevű gépével, ám most először emelkedett úgy a magasba a szerkezet, hogy folyékony hidrogént tankoltak bele. Mivel a technológia felskálázható, később a kereskedelmi gépekbe is beépíthetik.

A repülőgéppel 181 percen át repültek, amihez összesen 10 kg hidrogénre volt szükség. Mivel a tárolókapacitás 24 kg, így ez akár 8 órán át tartó repülést is lehetővé tehet.

A Kia autógyártó cég nagyot villantott az EV6 GT nevű elektromos autóval. A járművet a World Car Awards díjátadón is díjazták, miután két dologgal emelkedik ki a saját mezőnyéből: a hasonló kategóriájú autókhoz képest nagyjából feleannyiba kerül, 0-ról 100 km/h-ra pedig 3,4 másodperc alatt gyorsul.

Az autót, ami még a komolyabb Porsche Taycanoknak is feladja a leckét, mi is teszteltük.

A hajózás iparága évente mintegy 1 milliárd tonna szén-dioxidot juttat a légkörbe, ami a globális kibocsátás csaknem 2 százaléka. Ezt a problémát szeretné orvosolni a Laura Maersk nevű hajó, ami zöld metanollal, vagyis alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyaggal működik. A konténerhajó, amit a dán Maersk megbízásából a dél-koreai Hyundai Mipo Dockyard gyártott le, szeptemberben indult útnak először.

A dán vállalat eddig 24 ilyen konténerhajót rendelt meg, a teljes hajózási ágazat pedig további 100-at. Ezek a járművek jó szolgálatot tehetnek addig, amíg át nem lehet állni a zérókibocsátású elektromos, vagy szél által meghajtott teherhajók alkalmazására.

A jelenlegi önvezető autóknál még mindig szükség van arra, hogy a sofőr figyelje az utat, a keze pedig a kormány közelében, vagy a kormányon legyen. A Mercedes Drive Pilot nevű technológiája azonban már lehetővé teszi, hogy – az Egyesült Államokban – bizonyos helyzetekben, például dugókban, jól feltérképezhető utakon és alacsony sebességnél teljes mértékben átadjuk az irányítást a járműnek.

A finn székhelyű Callboats kifejlesztette a világ első mesterséges intelligenciával működő önvezető hajóját, amely teljesen elektromos és részben napenergia tölti fel. A célja, hogy zöldebbé tegye a rövid távú hajózásokat.

A fejlesztés jelenleg a hatóság engedélyére vár, ami Helsinki és egy közeli szigetcsoport között fogja szállítani az utasokat. A fedélzetére legfeljebb 30 fő fér fel, plusz egy személyzet, aki közbe tud avatkozni, ha valami balul sülne el. Közlekedni legfeljebb 22,5 km/h-val tud.

A Concorde nyugdíjazása óta dolgoznak azon a mérnökök, hogy egyszer ismét szuperszonikus repülőgépek szállítsák az utasokat. A legközelebb ehhez a Lockheed Martin került az X-59 elnevezésű fejlesztésével, ami az ígéret szerint a hangsebesség 1,4-szeresével tud közlekedni. Ez 1488 km/h sebességet jelent. A NASA-val közösen tervezett légi jármű állítólag rendkívül halkan lépi át a hangsebességet, amiből egy földön álló ember annyit érzékel, mintha valaki becsapna egy autóajtót. A tesztrepülése 2024-re várható.