Budapest
2024 november 27., szerda
image

10,4 millió forinton nyit a megújult Ford Focus, gyorsan ki is próbáltuk

A Ford 2018-ban dobta piacra a Focus aktuális negyedik generációját, mely felett mára egy kicsit már eljárt az idő. Érezte ezt a gyártó is, így tavaly októberben lehullott a lepel a faceliftes kivitelről, mely azonban a chiphiány és egyéb nehézségek miatt a gyakorlatban csak mostanság tűnt fel a kínálatban. A főváros környéki hazai menetpróbán fogtuk vallatóra a ráncfelvarrt „fókát”.

A friss modellt elsősorban az új fényszórókról lehet megkülönböztetni az elődjétől, illetve arról, hogy az első márkajelzés a karosszériáról a kicsit nagyobbá lett hűtőrácsba költözött. Módosultak továbbá a lökhárítók, a ködlámpa felkerült a fényszórókba és a hátsó lámpa is más rajzolatú. Alapáras a full LED-es fényszóró, 400 ezer forint ellenében pedig a kategóriaátlagnál jelentősen több apró fényforrással támadó adaptív mátrix lámpa is rendelhető.

Az oldalnézet nem meglepő módon nem változott, innen nézve egyedül az új fényezés és az új felnik buktathatják le az update-elt Focust. Az alapmodell 16-18 colos, a sportos ST csúcsmodell 19 colos kerekeken gördül. Míg egykor a Titanium a legmagasabb felszereltséget jelentette a Fordnál, a Focus esetében ma már az alapmodell viseli ezt a nevet.

A csak hangulatában, nem teljesítményében sportos ST-Line modellek 10 milliméterrel ültetett futóművet vonultatnak fel, az aktív életstílust folytatóknak szánt, egyedi hűtőrácsos Active széria példányai pedig 30 milliméterrel megemelt felfüggesztéssel bírnak. A luxusra hangolt, de túlárazottsága miatt nem túl kelendő Vignale csúcsfelszereltség eltűnt a kínálatból.

A műszerfalon a 13,2 colos képátlójú középső érintőkijelző az igazi újdonság. Az OTA (Over The Air) frissítések fogadására alkalmas, vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto támogatású Sync 4 infotainment rendszer igényes grafikájú, gyors működésű, de érthetetlen módon még mindig nem tud magyarul. Ugyanúgy mint a többi, nem VW-alapú Ford. Érdekesség, hogy 125 ezer forinttal olcsóbban régi műszerfalas, tehát 8 colos érintőkijelzős Sync 3-as rendszerrel is kapható a felfrissült Focus, még pedig Titanium Style néven.

A HUD 180 ezer forintos extra, a 4,2 colos mini LCD-t felvonultató műszeregység viszonylag ódivatú, de egy ideje már 12,3 colos teljesen digitális panel is lehet a kormány mögött. Az amúgy sem rossz térérzeten tovább javít a 380 ezer forintos panorámatető, az elektromos csomagtérajtó mozgatásért 200 ezer forintot számítanak fel.

A 150-182 lóerős 1,5 literes 3 hengeres turbós benzinmotor már a múlté, mint ahogy a 150-190 lovas 2 literes 4 hengeres dízel egység is szépen lassan a feledés homályába vész. Benzin fronton egyetlen 1 literes 3 hengeres turbós példány érhető el, normál és lágyhibrid változatban, 125, illetve 155 lóerős kivitelben. A 48 V-os lágyhibrid technika minimálisan csökkenti a fogyasztást és sokkal finomabbá teszi a start/stop rendszer működését.

Normál és plugin hibrid technika továbbra sincs és nem is lesz a Focusban, a platform ugyanis alkalmatlan ennek befogadására, mindenesetre a 155 lóerős modell általunk mért 5,8 literes átlagfogyasztására nem lehet panasz. Alapáron hatfokozatú kézi váltó jár, a hasonló fokozatszámú automatát pedig egy hétfokozatú duplakuplungos automata váltotta.

Nyolcfokozatú hagyományos automata egyedül a dízel Focusban található, melynek 1,5 literes 4 hengeres motorja 115 lóerős produkciót ad elő, már 1750-től lehívható kellemes 300 Nm-es nyomaték mellett. Ugyanennek a váltónak a hétfokozatra belőtt változata rejtőzik a természetesen hatfokozatú kézi egységgel is rendelhető ST sportmodellben, melynek 2,3 literes 4 hengeres turbós egysége változatlanul 280 lóerőt és 400 Nm-t szabadít rá az első kerekekre.

A hazai menetpróbáról sajnos távol maradó, 0-ról 100-ra 5,7 másodperc alatt felgyorsuló, 250 km/h végsebességű Focus ST egy új gyári tuningcsomaggal gazdagodott, az 1,35 millió forintos Track Pack az ötajtós és hatfokozatú kéziváltós ST-hez rendelhető.

A minden korábbinál jobb vezetési élménnyel kecsegtető tuningcsomag többek közt állítható KW futóművet, 363 milliméterre növelt méretű első Brembo féktárcsát és az alapmodellénél 10 százalékkal könyebb egyedi 19 colos könnyűfém felniket vonultat fel. Említést érdemel továbbá a 15 milliméteres ültetés, a Pirelli P Zero Corsa sportgumi, valamint a külsőt érintő kisebb változások.

Az ötajtós, szedán és kombi változatokban gyártott felfrissített Ford Focus magyarországi alapára 10,4 millió forint, mely összeg ellenében egy 125 lóerős, kézi váltós Titanium alapmodell vezethető haza – a kombi felára 270 ezer forint, a lágyhibrid technikáért 520 ezer forintot kell a kasszában hagynunk.

A kapásból lágyhibrid 155 lóerős verzió 11,2 millió forinton nyit, a hibrid hókusz-pókusz nélküli dízelért minimum 11,6 millió forintot kell fizetnünk, az ST indulóára 15,1 millió forint, és remek dolog, hogy a sportos csúcsmodellből is készül kombi változat.

Viszonyításképp az új Opel Astra 110 lovas benzines alapmodellje 9,6 millió forinton nyit, melynél 200 ezer forinttal kerül többe a 20 lóerővel erősebb verzió, az 1,5 literes kézi váltós dízel alapára 10,6 millió forint.

A Volkswagen minimum 9,8 millió forintot kér el a 8-as Golf 110 lóerős benzines indulómodelljéért, a már 4 hengeres motorra épülő 130-150 lovas kivitelekért 10,2-10,3 millió forintot kell fizetnünk, a 115-150 lovas 2 literes automata dízelek indulóára 11,8-12,2 millió forint.

A Focus jelen formájában már kihúzza az életciklusa végéig, ami egyben várhatóan a típus életének a végét is jelentheti, ugyanis 2025-ben be fog fejeződni a modell karrierje. Az utódlás részleteiről egyelőre keveset tudni, mindenesetre a Ford következő hasonló modellje már tisztán elektromos hajtásúnak ígérkezik.